When is a biopsy necessary?

A biopsy is necessary whenever there is a sound reason to suspect prostate cancer.

The only way to clarify a case of suspected prostate cancer is to have a pathologist examine the relevant tissue samples. This applies also to the degree of malignancy (Gleason score) that a given tumor might have. The tissue samples are removed in a procedure that is referred to as a biopsy. There is no other way to know for sure.

Frontal Plane of the Prostate

  • Targeted removal of tissue samples from a suspicious site
  • Systematic removal of tissue samples from the prostate

Maximum Assurance with the Alta Klinik Biopsy

With our MRI-guided prostate biopsy we can take tissue samples from suspicious sites from all areas of the prostate. One reason for this is that we use a sterile way in the gluteal region (transgluteal) and therefore have no restrictions on the accessibility of suspicious sites. On the other hand, because our biopsy is MRI-guided and takes place via live images in the MRI-scanner, which can depict a suspicious site. For safety reasons and in accordance with the S3 guidelines for Prostate Cancer, we take targeted samples from suspicious sites as well as systematic tissue samples from the prostate. The combination of precisely targeted and systematic tissue samples offers our patients a maximum degree of assurance.

Advantages of the ALTA Klinik Biopsy

  • the combination biopsy of the ALTA Clinic provides the patient with maximum safety because suspicious sites can be biopsies and systematic samples can also be taken from the prostate
  • the biopsy is performed using current live images under MRI control and not only based on MRI images taken days or weeks previously
  • suspicious areas can be biopsied with a targeted hit rate of 99%
  • the biopsy is painless
  • access to the prostate is not via the colon or perineum, but above the buttock region (transgluteal)
  • no preventive antibiotic is taken because the biopsy runs over the upper buttock region and therefore there is no risk of infection from intestinal bacteria
  • according to urological recommendations (S 3 guideline for prostate carcinoma), systematic tissue samples are additionally taken from the prostate gland
  • for the biopsy, the patient does not sit with his legs apart on a urological chair, but on the MRI table lying on his stomach with his legs closed.
  • no contact to the genital area
  • no anaesthesia required
  • no inpatient stay necessary, outpatient only
  • the patient has no pain or physical limitations after the biopsy
  • the biopsy is performed safely and quickly because a professional and experienced team at the ALTA Klinik has standardized the procedures over many years
Patient G. P., 72 Jahre"Tumor wurde zu 100 % getroffen"

Ich würde die Alta-Klinik mit 1 plus bewerten, wenn es diese Möglichkeit geben würde.

Aufgrund des Anstiegs des PSA Wertes empfahl mein Urologe 2015 die Durchführung  einer Fusionsbiopsie. Bei einer Fusionsbiopsie wird zunächst ein MRT oder CT und vor der Biopsie Ultraschallbilder in Echtzeit gemacht. Stellt man diese Bilder MRT/CT und Ultraschall übereinander, sollten eigentlich die verdächtigen Stellen exakt mit der Stanze getroffen werden. Die Fusionsbiopsie wurde am 06.01.2016 in  der Martini Klinik Hamburg durchgeführt (insgesamt 21 Stanzen). Das pathologische Ergebnis ergab keinen Nachweis eines Tumors.

Von 2016 bis 2017 stieg mein PSA Wert von  5,5 auf 8,0. Deswegen empfahl mein Urologe ein Ga68 PSMA PET/ MRT mit einer Fusionsbiopsie in der Uniklinik Rechts der Isar in München. Durch die radioaktive Substanz kann man sehr kleine Tumore erkennen.  Die Biopsie wurde am 24.01.2018 in München durchgeführt mit insgesamt 16 Stanzen.

Nach einer Woche rief mich der leitende Arzt dieser Klinik an und teilte mit, dass im pathologischen Ergebnis kein Tumor festgestellt worden ist. Dann sagte er allerdings, dass er sich die MRT Aufnahmen nochmals angesehen hatte und dort zu 100 % ein Tumor erkennbar war. Er verglich dann diese Aufnahmen mit den Aufnahmen, die zwei Jahre zuvor in der Martini Klinik in Hamburg gemacht wurden und stellte fest, dass da bereits der Tumor in kleinerer Form zu sehen war!

Der leitende Arzt meinte, dass die ausführende Ärztin bei der Biopsie mit den Stanzen daneben gestochen haben muss. Es könnte dadurch gekommen sein, dass meine Prostata sich bei der Einführung des Biopsiestabes mit der Ultraschallkamera durch das Drücken gegen die Prostata etwas verformt haben müsste. Diese Verformung kann der PC nicht ganz ausgleichen. Aufgrund der fusionierten Aufnahmen ging die Ärztin fälschlicherweise von exakten Treffern aus.  Auch die zu relativ große Entfernung von der Rektumwand bis zum Tumor mit 3,2 cm kann Einfluss auf die Treffgenauigkeit haben.

Der leitende Arzt in München empfahl, dass ich wohnortnah in der Martini Klinik in Hamburg nach 3 Monaten nochmals 4 – 6 Stanzen machen lassen sollte. Diese aber nur in dem Areal, wo sich dieser Tumor befindet. Als ich diesen leitenden Arzt fragte, was man machen könnte, wenn der Tumor dann auch nicht getroffen wird, gab er mir folgende Antwort: „Ja, dann weiß ich auch nicht, was man noch machen könnte“.

Nach Durchsicht aller Unterlagen durch den leitenden Arzt, Herrn Dr. B., in der Martini Klinik rief er mich an und sagte, dass er sich nicht sicher sein kann, ob er diesen Tumor mit weiteren 4-6 Stanzen treffen würde. Ich sollte mich jedoch an die Alta Klinik in Bielefeld wenden, die treffen zu 100 % den Tumor.

Nun lagen meine Gedanken bisschen quer. Biopsie in Hamburg, dann in München und nun in Bielefeld? Schon nach dem Telefonat mit der Alta Klinik und Durchsicht der Hompage hatte ich ein sehr gutes Gefühl.

Die Biopsie in der Alta Klinik wurde MRT gesteuert durchgeführt. Dabei wurden zwei Biopsienadeln von den Poobacken bis an die Prostata geführt und mehrfach – nach jeweiliger MRT Prüfung – so lange korrigiert, bis diese zu 100 % exakt die Mitte des Tumors angepeilt haben. Weiter Areale wurden dann sicherheitshalber auch biopsiert. Keine Schmerzen, keine Antibiotika.
Ergebnis: Tumor wurde – wie fernmündlich und im Internet versprochen – zu 100 % getroffen. Es wurde pathologisch ein Adenomkarzinom der Prostata (Gleaseon-Score 3+4=7) festgestellt.

Trotz dieser schlechten Nachricht war ich super zufrieden mit der Behandlung in der Alta Klinik weil ein Ergebnis endlich vorlag. Nur wenn ein eindeutiger Befund vorliegt, kann danach die weitere Behandlung ausgerichtet werden. Obwohl die Martini Klinik in Hamburg europaweit einen sehr guten Ruf hat, war sie nicht in der Lage, meinen Tumor bei der Fusionsbiopsie zu treffen. Hoch anrechnen muss ich aber, dass Herr Dr. B. trotzdem bereit war, Patienten die Alta Klinik zu empfehlen.

Absolut enttäuscht bin ich von der Klinik Rechts der Isar in München. Mit an Sicherheit grenzender Wahrscheinlichkeit gehe ich davon aus, dass jeder leitende Klinikarzt (Urologie) eines Krankenhauses im Bundesgebiet das absolut sichere Biopsieverfahren der Alta Klinik kennt. Hier hätte auch der leitende Arzt in München mich direkt an die Alta Klinik verweisen sollen. Es geht schließlich um die beste Behandlung für den Patienten.

Fazit:
Weder der Martini Klinik in Hamburg, noch der UNI Klinik Rechts der Isar in München ist es gelungen, bei den Biopsien den Tumor zu treffen. Die Alta Klinik hat hier vorbildliche Arbeit mit 100%igen Erfolg geleistet. Dafür mein recht herzlicher Dank an alle Ärzte und Klinikmitarbeiter.

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The Alta Klinik MRI-Guided Biopsy Procedure

The procedure is carried out after the exact location of suspicious tissue has already been determined on the basis of an MRI scan of the prostate.

In the context of the biopsy itself, we first guide the needle with the help of the images generated by the MRI device to the exact location of the suspicious site or sites in the prostate. We then proceed to remove a tissue sample from the targeted site only after we have precisely lined up both the point of the needle and the suspicious tissue in the real-time images.

After the targeted removal of tissue samples from the identified sites, we remove additional tissue samples according to a systematic method that is specified in the latest guidelines for physicians in Germany.

The prostate biopsy carried out at the Alta Klinik is painless.

Thanks to the prior administration of a local anesthetic at the access site and at the prostate capsule, the biopsy procedure is painless for the patient. Moreover, our patients usually remain free of pain and physical limitations after their biopsies.

Access Route to the Prostate with the Alta Klinik Biopsy

Conventional biopsy procedures involve accessing the prostate either through the rectum or the perineum. Instead, we use an approach that begins relatively far away from the rectum, namely, at a location in the upper buttocks marking the transition from the lower back to the buttocks. In contrast to a transrectal biopsy, the point of access we use makes it unnecessary to administer an antibiotic because there is no risk of infection from intestinal bacteria.

Moreover, our access route enables us to reach all locations within the prostate gland, including locations that offer little room for maneuvering, or that are positioned on the periphery, at the front, at the rear, at the top or at the bottom of the prostate. These locations are often very difficult or impossible to reach when using the rectum as a point of entry.

A Sedative Instead of General Anesthesia

Our patients are given a sedative to make sure they are able to remain still while in a prone position. Otherwise, patient movements would likely make it necessary to repeatedly correct the progress of the needle on its way to the sites of suspicious tissue within the prostate.

The administration of a sedative comes with a number of standard precautions such as refraining from operating a motor vehicle. We inform our patients both orally and in writing about the precautions that are necessary after taking a sedative.

A Sterile and Hygienic Procedure

We perform our biopsies under sterile and hygienic conditions. The entry site is covered with a sterile bandage and only disposable articles are used.

Uncomplicated Prostate Biopsy Procedure

Our patients benefit from a fast and uncomplicated biopsy procedure that is carried out in an outpatient setting and therefore does not require admission to a hospital.

Moreover, our patients face no direct physical restrictions after the procedure. They may eat and drink and soon as they wish and no restrictions apply to physical activities such as taking a shower or engaging in intercourse.

Prerequisite for a Targeted Prostate Biopsy

The visualization of conspicuous sites in the prostate can often only be achieved via an MRI scan of the prostate. A multi-parametric MRI scan, preferably using an MRI device with a magnetic field strength of 3 Tesla, is therefore a prerequisite for a precision prostate biopsy.